Hanna-Kaisa Siimes ja Hannu Koponen: Onko joukkoliikenne osa peruspalveluita?

lokakuu 27, 2011 | Kategoria: Budjetti, Liikenne, Mielipidekirjoitus

Vasemmistoliiton ja SDP:n edustajat Helsingin seudun kuntayhtymän (HSL) hallituksesta kävivät viime viikolla tapaamassa ministeri Merja Kyllöstä (vas) Liikenne- ja viestintäministeriössä. Tapaamisen yhteydessä viritettiin keskustelua mm. siitä onko joukkoliikennettä pidettävä kaikkien ulottuville tarjottavana peruspalveluna.

Joukkoliikenteen esteettömyys on ollut paljon esillä julkisuudessa. Käytännön toimia esteettömyyden edistämiseksi on myös tehty ja suunnitelmia on työn alla. Ja vielä riittää työsarkaa. Helsingin kaupunginvaltuuston kokouksessa 26.10.2011 hyväksyttiin esitys nivelratikoiden matalalattiaisten lisäosien hankinnasta. Lisäosat parantavat mm. esteettömyyttä ja helpottavat vanhusten, liikuntarajoitteisten ja lastenvaunujen kanssa kulkevien matkustajien liikkumista raitiovaunulla.

Joukkoliikenteen esteellisyyttä voi lisätä kuitenkin myös joukkoliikennelipun hinta. Helsingin budjettineuvotteluissa kuumaksi perunaksi on noussut Helsingin mahdollisuudet vaikuttaa kaupungin sisäisten lippujen hinnoitteluun. Useat ryhmät ovat nostaneet keskusteluun toiveen nostaa Helsingin kuntaosuutta siten, että Helsingin sisäisten lippujen tasoa ei tarvitsisi nostaa. Vasemmistoliitto esittää neuvotteluissa Helsingin kuntaosuuteen 5,3 miljoonan euron korotusta. Tällä lisäyksellä pystyttäisiin pitämään lipunhinnat nykyisellään ja kenties parantamaan hieman joukkoliikenteen palvelutasoakin. Nyt lippujen hinnat uhkaavat nousta 2,1–8 %. lippulajista riippuen. Seutulippujen hintoihin Helsingistä käsin ei voida enää vaikuttaa (eikä voitu YTV-aikoinakaan). Seutulippu on nousemassa 4 eurosta 4,5 euroon (12.5 %), joka on kyllä jo aika paljon.

Helsingin kunniaksi täytyy sanoa, että HSL:n pohjaehdotuksenkin mukaan Helsinki subventoi joukkoliikennelippuja 50 %:lla ja tämä on ollut Helsingissä pitkään säilynyt hyvä poliittinen perinne. Mutta riittääkö tuo 50 %:n osuus enää ja olisiko mitään mahdollisuuksia pitää lippujen hintoja nykytasolla tai jopa laskea niitä?

Ministeri Kyllöselle viemämme viesti sisälsi mm. toiveen valtion joukkoliikennetuen nostamisesta. Tällä hetkellä joukkoliikenteen tuki valtiolta on vain 1 % HSL-alueella, joka on kuitenkin Suomen suurin työssäkäyntialue yli miljoonalla asukkaallaan. Joukkoliikenne paitsi parhaimmillaan mahdollistaa kaikkien asukkaiden liikkumisen alueella, on myös merkittävä ilmastonmuutoksen ja ruuhkaisuuden ehkäisijä. ”Mitkään investoinnit tieverkkoon eivät tule ikinä riittämään jos yksityisautoilun kasvua ei saada pysähtymään ja joukkoliikenteen suosiota kasvamaan ”, totesi ministeri Kyllönenkin vierailumme yhteydessä. Ja joukkoliikennelipun hinnalla on väliä. Ei pelkästään lapsiperheille, pienituloisille eläkeläisille, pätkätyöläisille ja työttömille vaan myös autoilijalle, joka harkitsee jättäisikö tänään auton kotiin ja menisikö töihin vaihteeksi vaikka metrolla.

Vasemmisto näkeekin joukkoliikenteen paitsi keinona hillitä ilmastonmuutosta myös kaikille kuuluvana peruspalveluna, jota kunnan ja valtion pitää ja kannattaa tukea.

Hanna-Kaisa Siimes, HSL:n hallituksen jäsen
Hannu Koponen, HSL:n hallituksen varajäsen

Haku

Vasemmistoliitto