Dan Koivulaakso: Pari sanaa Malmin lentokentästä

marraskuu 26, 2014 | Kategoria: Kaupunkisuunnittelu, Rakentaminen, Valtuusto, Ympäristö

danMalmin lentokenttä puhutti Helsingin kaupunginvaltuustossa keskustan sekä muutamien kokoomuslaisten ja perussuomalaisten päätettyä tehdä siitä eduskuntavaaliteema. Se ei ihmetytä, että kepu haluaa säilyttää pelto- ja suoalueen noin 10km keskustasta. Vähän sen sijaan hämmentää se, että osa persuista, joille asunnottomuus yleensä nousee tärkeäksi, ovat tässä mukana.

Välillä kuullaan perusteluja rakentamista vastaan, koska suomaalle rakentaminen on kallista. Argumentti ei kuitenkaan kanna erityisen hyvin kun muistetaan, että Kalasatamassa ja Jätkäsaaressa täytettiin merta eikä vain suota. Maanhinta Malmin kentän alueella on niin korkea, että sillä pystytään takamaan sekä lentotoiminnot toisaalla (esim. Hyvinkäällä) että asuntojen rakentaminen alueelle. Malmin lentokentän alueen asuntorakentaminen avaisi myös uusia mahdollisuuksia joukkoliikennesuunnitteluun isoissa osissa Helsinkiä.

Itse puhuin aikaisemmin Malmin lentoasemasta ja ökytoiminnasta. Sanavalinta oli virhe, koska onhan kentällä paljon muutakin toimintaa kuin huvikseen pörräilyä ja laskuvarjohyppyä. Silti kymmenet tuhannet asunnot ovat mielestäni tärkeämpiä kuin mahdollisuus harrastaa näitä lajeja niin lähellä Helsingin keskustaa.

Kun taas puhutaan kulttuurihistoriasta, on syytä muistaa, että alun perin alueella (1906) toimi maayhtiö, jonka tarkoituksena oli perustaa työläisten puutarhakaupunki. Rahapulan vuoksi alue myytiin 1934 lentokentäksi. Miksi tämä kulttuuri olisi vähemmän tärkeää kuin lentoasemakulttuuri, jota puolustetaan sillä, että kerran menetettyä ei saa takaisin. Nyt nimenomaan voi käydä toisinpäin.

Kerran lakkautettu puutarhakaupunki voidaan palauttaa ja kaupunki voi samalla tienata merkittävästi rahaa.

Haku

Vasemmistoliitto