Hanna Mithiku: Edullisesta joukkoliikenteestä hyötyvät kaikki

syyskuu 7, 2015 | Kategoria: Kaupunginhallitus, Liikenne

Hanna MithikuHelsingin kaupunginhallitus asettui punavihreän yhteistyön turvin vastustamaan julkisen liikenteen lippujen hinnan nostoa. Kaupunginhallitus antoi äsken päättyneessä kokouksessaan lausunnon HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelmasta. Tilanne näyttää hyvältä, sillä myös Vantaa ja Espoo ovat vastustaneet lippujen hintojen nostamista.

Helsingin strategiaohjelmaan on kirjattu tavoitteeksi joukkoliikenteen osuuden lisääminen liikenteestä. Tämä on tärkeä tavoite niin ympäristön kuin liikenteen sujuvuudenkin kannalta. Lippujen hintojen nosto vähentäisi merkittävästi tämän tavoitteen saavuttamisen todennäköisyyttä. Kaksi merkittävintä joukkoliikenteen käyttöön vaikuttavaa tekijää ovat sujuvat yhteydet ja edulliset lippujen hinnat. Näiden kahden tekijän yhteensovittaminen nykyisellä joukkoliikenteen rahoitussysteemillä on hyvin haastavaa.

Joukkoliikenteeseen on tehty suuria satsauksia viime vuosina. Kesällä auennut kehärata ja vuonna 2017 alkava Länsimetron liikennöinti ovat huomattavia panostuksia joukkoliikenteen sujuvuuteen sekä ympäristöystävällisyyteen. Hankalaksi asian tekee se, että joukkoliikennehankkeiden rakennuskuluista puolet kierrätetään Helsingin seudun liikenteen (HSL) kautta. HSL:n rahoituksesta taas puolet tulee jäsenkunnilta ja puolet pitäisi kerätä lipputuloina. Jotta budjetti pysyisi tasapainossa ilman kuntien osuuden kasvattamista, tulisi lippujen hintoja korottaa ensi vuonna keskimäärin 6,9 prosenttia ja vuonna 2017 peräti 11,4 prosenttia. Näin merkittävät korotukset lipun hinnoissa johtavat todennäköisesti käyttäjämäärien pienenemiseen. Pahimmassa tapauksessa syntyy kierre, jossa vähenevät käyttäjämäärät johtavat lisäkorotuksiin hinnoissa, joka puolestaan aiheuttaa käyttäjämäärien vähenemistä entisestään.

Miten tilanteen sitten voisi ratkaista niin, etteivät lopputuloksena olisi hienot joukkoliikenneyhteydet, joita käyttää vai harva? Ratkaistaanpa asia millä tavalla tahansa, ainakin alkuvaiheessa se vaatii kuntien joukkoliikenteestä maksaman osuuden kasvattamista. Miksi yhteisistä verovaroista sitten tulisi maksaa joukkoliikenteen aiheuttamia kuluja? Syy on yksinkertainen: toimivasta joukkoliikenteestä eivät hyödy ainoastaan joukkoliikenteen käyttäjät. Ruuhkien vähenemisestä hyötyvät niin yksityisautoilijat kuin kaikki liiketoiminta, joka edellyttää tavaroiden tai ihmisten siirtymistä. Myös kunnat hyötyvät raideinvestoinneista, kun radan varsien maanhinnan arvo nousee. Esimerkiksi Espoon virkamiesjohto perusteli Länsimetron rakentamista sillä, että jokainen maahan kaivettu euro tuottaa maan päälle 3 euroa.

Haku

Vasemmistoliitto