Vesa Korkkula: Hämeentietä fillarilla ja sporalla

huhtikuu 27, 2016 | Kategoria: Kaupunkisuunnittelu, Liikenne, Valtuusto, Ympäristö

vesapieniTämä on hieno päivä pääkaupunkiseudun pyöräilijöille ja julkisen liikenteen käyttäjille. Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi juuri Hämeentien alueen liikennesuunnitelman. Punavihreän enemmistön turvin saimme läpi hienon liikenneratkaisun, jonka alustava toteuttamisaikataulu sijoittuu vuosille 2017-2019.  

Hankkeen tiimoilta on ollut ilmassa paljon epätietoisuutta. Mistä tässä kokonaisuudessa on kysymys ja miksi hanketta oli perusteltua kannattaa?

Joukkoliikenne nopeutuu merkittävästi. Raitiovaunujen osalta aikaa säästyy 2-3 minuuttia ja bussien osalta 1 minuutti per matka. Joukkoliikenteen kulut laskevat ainakin 500 000 euroa vuodessa, kun liikenne nopeutuu. Bussien ja metron väliset vaihtomahdollisuudet Kurvissa paranevat jonkin verran. Pieninä miinuksina osa metrosisäänkäynneistä ja yksi ratikkapysäkki kaupungin suuntaan poistuu.

Asukkaiden ja yrittäjien tilannetta helpottaa se, että henkilöautoilla saa ajaa edelleen kaikkiin kadun varren kiinteistöihin, lastauspaikkoja lisätään ja huoltoajo järjestyy kaikkiin alueen liikkeisiin. Ainoastaan läpiajo kielletään.
Koska henkilöautoliikenne ohjataan pääosin Sörnäisten rantatielle, pidentyvät keskustaan suuntautuvat automatkat keskimäärin 28 sekuntia. Sörnäisten rantatien liikennemäärä kasvaa, mutta pysyy silti pienempänä kuin mitä se oli 2000-luvun alussa. Merkittäviä ruuhkia ei siis tule.

Uusiin pyöräteihin on otettu mallia Kööpenhaminasta: kaistat on erotettu reunakivellä sekä bussikaistasta että jalkakäytävästä. Kyse on ennen kaikkea siitä, että tulevaisuudessa Hämeentiellä pyöräillessä ei kenenkään tarvitse pelätä kuollakseen.

Koko Hämeentien alueesta tulee myös huomattavasti nykyistä viihtyisämpi, koska autoliikenne vähenee. Suurimmalla osalla matkaa jalkakäytävät levenevät. Juuri nyt on oikea hetki tehdä tämä muutos, koska ratikkakiskot pitää joka tapauksessa lähitulevaisuudessa uusia.

Hämeentien pyörätiet ja toimivampi joukkoliikenneratkaisu ovat tulos pitkästä poliittisesta kamppailusta, jossa Vasemmisto on ollut täysillä mukana. Jo vuonna 1996 ensimmäisessä kuntavaalikampanjassaan Paavo Arhinmäki kampanjoi Hämeentien pyöräteiden puolesta. Tultuani valituksi varavaltuutetuksi lokakuussa 2012, myös minä kannoin korteni kekoon heti ensimmäisessä kaupunginvaltuuston kokouksessa johon osallistuin 16.1.2013. Tein tuolloin laajan pyöräilyn edistämistä ehdottaneen aloitteen, jossa yhtenä toimenpiteenä esitin pyöräteiden rakentamista Hämeentielle. Monet aloitteessani ehdottamani toimenpiteet ovat nyt osa Helsingin kaupungin pyöräilynedistämisohjelmaa.

Tämä on hieno alku joukkoliikenteen, jalankulun ja pyöräilyn tilanteen parantamiseksi Helsingissä. Vielä on kuitenkin paljon tehtävää, kuten Pasilan juna-aseman tämänhetkisen pyöräreitityksen katastrofaalisuus osoittaa. Työ jatkuu!

Haku

Vasemmistoliitto